torsdag 3 december 2009

Mozart-är inte han död?

Lyssnar du på Mozart?Men är inte han död?Jo han är död,han dog 1791 och han har varit död jävligt länge kan jag säga.Men för dom som gillar klassisk musik är han och hans verk odödliga.
När jag säger att jag ska gå på Brucekonsert så säger Fårskocken:Men är inte han gammal?
För mig som gillar,nej stryk det,älskar rockmusik så vet jag att precis som klassisk musik så är rockmusiken odödlig.Den har ingen ålder.Hör ni det
Fårskocken!?Ni åldersfixerade idioter!
Jag har inte läst ett enda reportage,en enda artikel om Bruce utan att åldern är en issue.Man bara måste påtala att han trots 60 år fortfarande är kapabel att leverera.Med förvåning måste man säga detta.Man måste åxå uttrycka en oro över
Hur länge kan dom hålla på?Är det inte dags att lägga av snart?Tänk om dom blir så gamla och skröpliga och skrynkliga och fula och ändå fortsätter.Då blir dom ju Patetiska!!!!Just det.En människa över 40 som uttrycker någon form av liv,eufori,passion,är ju patetisk och det är ju livsfarligt.Tänk om någon tror att jag försöker verka yngre än vad jag är,det vore ju så pinsamt för att inte tala om vad patetisk jag skulle framstå som.
Markus Larsson som aldrig missar ett tillfälle till att tala om Bruce ålder,tänk om vi var odödliga på riktigt Markus Larsson.Vad skulle du skriva då?
Wolfgang 253 år och Frederic Chopin 199 år ger en konsert.Är det inte dags för gubbarna att packa ihop snart?
Åldersfixeringen slår hårt mot både yngre och äldre.Jag har kommit på att vi duger bara i ca 5 år under vårt vuxenliv.Åren mellan 30-35.Då är vi Lagom.
Lagom unga och Lagom gamla.Det gillar Fårskocken i detta jävla Lagomlandet.
Är du under 30,ja då får du ständigt en klapp på huvudet och du är ju så ung 
Om du säger eller gör något moget så möts du av omgivningens förvåning Tänk så mogen han är trots sin ålder.
Nej 30-35 då är det bra,då är du fortfarande ung och fräsch men har ändå några år på nacken då du skaffat dig lite lagom erfarenhet.Åren mellan 35-40 börjar det sakta gå utför.Du påminns i varannan mening om att Nu du närmar det sig
Snart är du 40 och då är du körd eller åtminstone halvkörd.Helkörd är väl 50
Ska kolla av med Fårskocken vad det är som gäller.Du kan hursomhelst börja förbereda dig vid 35 på vad som komma ska.Ta reda på alla koder.Vad som passar sig.Hur du får klä dig och uppföra dig för du vill väl inte att Fårskocken ska säga att du är patetisk!?
Det är lustigt.Vi lever i genomsnitt i 80 år.Dom 20 första är barndom och ungdom,vid 20 är vi s.k. vuxna Sedan följer 60 år och av dom åren är vi alltså bara gångbara i 5 år mellan som sagt 30-35
Överdriver jag inte nu?Nej jag lovar.För mig som bedrivit ett krig hela mitt vuxna liv mot åldersfascism så kan jag säga att det är ingen överdrift.Jag tänkte att jag skulle ta med mig ett litet anteckningsblock och notera varje gång Fårskocken gjorde någon antydan om ålder men insåg snabbt att det skulle bli ett heltidsjobb om jag skulle anteckna varje gång Fårskocken spyr ur sig något fördomsfullt åldersrelaterat antingen uppåt eller nedåt.
Med tanke på hur kort livet är och hur jävla länge vi ska vara döda,se bara på Mozart,så är det ju väldigt bortkastatad tid att hela tiden gå runt och påtala åldern och göra den till en issue.Som sagt Vi ska vara döda jävligt länge.Tänk på det!
Lev i nuet!
Keep on rockin´ in the free world!!!

4 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivit!!!!

    Bruce 4 life!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga men jag fick mig ett par rejäla skrattattacker under läsandets gång:)! Det du skriver är bara så j-a träffande och sant. Du är ju över femtio, är inte du "överkörd" då (ursäkta mitt lilla rolighetsförsök!)Från den snart halvkörda till den helt överkörda, jag tror jag dör av skratt...tur att det finns något att garva åt!

    SvaraRadera
  3. Evigt liv skrämmer mig. Det är jävligt lång tid att undvika Håkan.

    SvaraRadera
  4. Jo enligt Fårskocken är jag helkörd men enligt mig själv-NO Way.Det är bara att fortsätta detta tröstlösa krig och det går bra när man är taggad som idag men ibland är man ju mer sårbar ha ha
    Ja du Klemens evigt liv har ju både för och nackdelar:-)

    SvaraRadera