tisdag 17 november 2009

Sagan om Dobby och burklocken eller att dra i kopplet




var något som Dobby gjorde hela tiden och så här såg det ut när vi var ute.Dobby flåsade och drog och jag liksom bara hängde med.Stark som en oxe var han redan då och mina armar nästan slets av.Dom där sköna promenaderna jag hade drömt om förvandlades till en mardröm.Så läste jag om alla råd och tips och ett var att jag skulle stanna och frysa fast och vänta ut Dobby.Han skulle lära sig att det inte

lönade sig att dra,då kom man ingenstans.Där stod vi och glodde på varandra,det var en maktkamp,en kamp om uthållighet,en kamp på liv och död.Tillslut tröttnade Dobby på att stå där så han lade sig ner och jag dömde ut den metoden.Nästa tips var att så fort han drog skulle jag vända och gå åt andra hållet.Då skulle Dobby lära sig att det var jag som bestämde.Det funkade väl sådär men vi kom ju ingenstans.
Dags att kalla in hundcoachen.Hennes tips var att testa en dusch mot nosen när Dobby drog.Sedan skulle man hala in och ömka honom så att man blev sams igen.Dobby reagerade inte nämnvärt på den där duschstrålen så vi nådde ingen framgång där heller.
Men så kom det förlösande tipset från Coachen!Skramlande lock!
Man tar några lock,typ från burkar,vilka somhelst,lägger dom i en plastpåse som man knyter ihop.Så går man ut på promenaden och så fort minsta dragande uppstår säger man först ett bestämt NEJ,sedan tar man upp lockpåsen och kastar antingen vid sidan om eller på baken.Så halar man in och ömkar.Döm om min förvåning men skramlet var något som Dobby reagerade på direkt.Det funkar!Nu går vi och Dobby travar så fint i kopplet och för mig är det helt ok om han går på höger eller vänster sida,han behöver inte gå fot och han får gå lite framför,jag tror inte han tar över hus och hem för det.Men noll tolerans för drag är det som gäller och glömmer han av sig vilket han såklart gör då är det NEJ och locken som skramlar som gäller.Nu har vi ögonkontakt och VI är ute och går tillsammans.Förrut var det Dobby som var ute och gick med mig,nej drog mig.Fantastiskt och allt för några lock från gamla tacosåsburkar.



3 kommentarer:

  1. Funkar det bara på hundar? Eller kan man testa den metoden på jobbet också? Spruta vatten på någons näsa när någon börjar skrika okvädesmeningar? Eller kanske kasta lock efter dem? Hm. Det kanske vore något. Undrar vad "björnen" skulle tycka om denna metod? Vi kan ju alltid reflektera en stund över detta.
    Kram!
    P.S Klappa din söta hund ifrån mig.
    D.S

    SvaraRadera
  2. Jag har reflekterat hela kvällen och mitt tips är att ta med dig duschsprutan och skramlet till jobbet nästa gång.
    Kanske kan väcka björnen till liv!

    SvaraRadera