torsdag 18 mars 2010

Om yttrandefriheten

Mycket prat nu om Vilks och rondell hundar och yttrandefrihet men det var inte det
jag tänkte på här.
Nej nu handlar det om rätten att tycka,att yttra sig i debatter,att finnas och synas i media.
Vi har nu fått lära oss......ja jag har iallafall dom sista dagarna fått lära mig att för att få ha rätten att tycka,uttrycka en åsikt,kritisera någon eller något så måste du uppfylla vissa kriterier.
Vilka är dom då?
Jo som jag förstått är det fempunkter som s.a.s. summerar det hela.Fem krav och uppfyller du inte dom så sorry.............då är det bäst att du håller käft
Dom 5 punkterna

tadaaaaaaa
trumvirvel


1.Du ska vara UNG
2.Du ska vara SMAL
3.Du ska vara SNYGG
4.Du ska vara FRAMGÅNGSRIK
5.Du ska vara på topp både FYSISKT och MENTALT och se till att hålla dig i det skicket och inte lida av någon depression eller råkat ut för något typ nära anhörigs död eller så,svårt att hitta ett samlingsnamn för denna punkt.Ska vi helt enkelt enas om ordetLYCKLIG
5.LYCKLIG
 Om du inte prickar in alla punkterna så är det som så att ger du dig då in i ex. bloggträsket eller i någon slags debatt och säger din mening så får du alltid kastat tillbaka att så tycker du bara för att du är tjock eller ful eller gammal eller en arbetslös looser eller bara allmänt olycklig.Du tycker inte det du tycker utan du är det du är och det är det som räknas.
Ni fattar
eller Fattar ni?
Jag fattar inte
Låt oss titta på hur jag klarar dom fem punkterna eller varför inte kalla dom
DOM FEM BUDORDEN!!!!
Jag menar.....vi lever mer efter dom ovannämda än några budord i bibeln
Som sagt
Hur klarar Dobbys Matte testet?
1.UNG
Ja jag anser mig ung men det har jag förstått att jag är relativt ensam om.För mig är åldern fullständigt betydelselös.Vi är vuxna människor och jag förstår inte alls detta hysteriska intresset över åldern.Det är för mig obegripligt och helt irrelevant.
Alla vi som har barn vet att åldern har stor betydelse i barndomen.Det är stor skillnad på en spädis och en tonåring men som vuxen är det som sagt helt ointressant .Vi är alla vuxna människor med barn och jobb och liv och sorg och glädje och människovärde.
Gammal för mig är det jag möter i mitt jobb.När du närmar dig slutet,när kroppen inte längre fungerar,när du inte längre kan bo hemma utan är i behov av boende eller hjälp från hemtjänst,då återvänder du till ett stadie i livet som mycket påminner om barndomen och du blir hjälplös och utsatt och beroende av andra människors hjälp,exempelvis min och mina arbetskamraters
UNG är ju ett relativt begrepp och det är lite oklart när man då anses gammal .Infaller det när man är 42och ett halvt eller vid 49 och tre månader eller vid 51 och 2 dagar?
Lite oklart...........får kolla upp i åldersfascisternas stadgar
Men som sagt
Först punkten går åt helvete för mig.Jag klarar den inte.
2.SMAL
Ja där får Dobbys Matte vara med.Jag har alltid varit smal....något genetiskt.....men det har jag aldrig uppfattat som direkt uppskattat......Vad mager du är har man sagt,nästan lite argt sådär .
Nu pågår ju en ständig bantning så det finns hopp.Banta på alla fettos så får ni kanske vara med i det lyckliga samhället!
3.SNYGG
nja.........ibland har jag kallats söt men SNYGG........njaaaaaääääääää
Inte så många som enligt idealbilden klarar sig där så det blir rätt tomt på arenan om man säger så
4.FRAMGÅNGSRIK
Ja nu beror det ju på vad man menar.Ex. har jag varit oerhört FRAMGÅNGSRIK när det gäller barnafödandet.Som läkaren sa till mig när jag fött femman....Du är som skapad för detta!
Men nu tror jag man menar mer karriärsmässigt och i mitt yrke handlar det mer om omvårdnad än karriär och lönen är ju inte direkt så att vi platsar bland höginkomsttagarna och sedan bör man ju heller inte vara anställd utan man ska vara egen företagare så det skiter sig på denna punkten åxå för Dobbys Matte
Så då blir min lista som följer:
1.GAMMAL
2.SMAL
3.OSNYGG......alternativt ok.....men det räcker ändå inte ända fram
4.ARBETARKLASS........tips för er som förnekar klassamhället.........slå upp ordet
5.Här kommer vi till den besvärliga LYCKLIG punkten.........för er som är LYCKLIGA jämt kan det ju vara svårt att förstå men vi andra som har våra ups and downs vet ju att livet är 
GLÄDJE o SORG
SKRATTo GRÅT
LYCKA o OLYCKA
KÄRLEK o HAT
FRISK o SJUK
LIV o DÖD
Så svaret på min femte punkt blir
5.SORGEN o GLÄDJEN vandrar tillsammans


Vad det handlar om är ju helt enkelt att detta är ren HÖGERpolitik
Ingenting annat
Men t.o.m. Reinfeldt med sina Nya Moderater blir lite mörkrädd
Några ord:
Politikerförakt
Ett borgerligt ord.Vad står det egentligen för?Visst kan man känna förakt för enskilda politiker men om vi börjar förakta politiken,om vi slutar rösta,om vi slutar att bry oss är vi inne på farliga vägar
Politiskt korrekt
Man har inte längre åsikter som baserar sig på ens tankar,känslor,värderingar utan man säger t.ex. klart att lesbiska ska få gifta sig och jag har inget emot invandrare för att det låter bra men man tycker i själva verket något annat
Ja det får ju stå för er isåfall men jag säger bara vad jag tycker och har aldrig varit korrekt i hela mitt liv.........dessutom vill jag tro att det gäller dom flesta.Man tycker verkligen så för annars är vi illa ute om människor inte längre med själ och hjärta brinner för sina åsikter
Klasssamhället är avskaffat
Hallå!!!
När hände detta???
Var var jag då?????
Visserligen skrev Nationalteatern att
I händelse av regn hålls revolutionen inomhus
men kan jag verkligen ha missat den????
Jag som läser aftonblaskan varje dag
Men det är klart
Vem vann och Lets Dance kanske tog fokus från
Revolutionen
Det finns inga ideologier kvar
Jodå
Det finns 
HÖGER
o
VÄNSTER
har alltid funnits
och finns
Sammanfattningsvis så visst blåser högervindarna envist och ihållande men den här egotrippade samtiden kommer att förgöra sig själv och grejen är ju den att dom här
LYCKLIGA UNGA SNYGGA FRAMGÅNGSRIKA härliga människorna är just det............
MÄNNISKOR och det är där bubblan spricker en dag.......när dom minst anar det dessutom
Plötsligt kommer det en cancer,en nära anhörigs död,en skilsmässa,ett barn som blir svårt sjukt,ett eget företag som går åt helvete,och plötsligt har dom själva fyllt 45 och ett halvt och det gör ont.Så in i helvete ont att vakna upp och inse
Vad fan
Kunde jag åxå drabbas
Det var som fan
Det kände jag inte till
Jag som var så jävla
LYCKLIG!!!!!!!!!!!!!!!







3 kommentarer:

  1. Fantastiskt bra skrivit Dobby´s matte!!!! Och du avrundade med en härlig låt!!!!

    38 e ingen ålder så du uppfyller punkt 1!

    Smal som en sticka e du plus att nu kommer du även att få muskler när du tränar Dobby! Så du uppfyller punkt 2 också!

    Du är den finaste jag vet...du är den finaste i vääääärlden!!! Uppfyller punkt 3? Svar JA

    Framgångsrik är man när man gör det man vill och omges av härliga människor! 5 fantastiska barn har du lyckats fixa. Barn nr 2 är lite extra fantastisk...UNDERBARA kollegor verkar du ha och mycket kärlek på jobbet. Svar JA! Du är framgångsrik.

    Lycklig? Ja... du har fått uppleva både Ullevi 85, Ullevi 2003 och Ullevi 2008 så om inte du är lycklig vem FAN e då det?????

    Så med andra ord Dobby´s matte: GÅ UT OCH VA GLAD DIN JÄVEL!

    SvaraRadera
  2. Du glömmer Scandinavium 81
    Så du har helt rätt
    Nu går jag ut och är en glad jävel:-)

    SvaraRadera