måndag 25 januari 2010

Samtal med döden........nästan

Idag försökte jag ringa kommunen där jag bor i ett ärende.
Jag ringer växeln och ber att få tala med personen som handhar ärendet
Kopplas då till henne varpå svararen går igång och förkunnar
Personen ni söker är inte anträffbar
Inget mer
Ingen mer information
Hon är helt enkelt inte anträffbar
Om detta nu beror på tjänsteärende
eller semester
eller sjukdom framgår inte
Hon är helt enkelt inte där
Jag uppmanas att vänta för att komma tillbaka till växeln
vilket jag gör
Väntar tålmodigt
man är väl van efter alla dessa samtal och köer och oanträffbara personer
Väl tillbaka i växeln frågar jag om när personen kan tänkas vara tillbaka
Det vet jag inte svarar hon med en släpig ointresserad röst
och vips tycker jag mig förflyttad till Saltkråkan
Ni vet när Melker försöker rädda Snickargården och söker upp Mattsson
som åxå är oanträffbar och har en sekreterare som sitter och filar naglarna och inte vet någonting
Det vet jag inte säger hon och låter precis som hon i min kommuns växel
Jag blir så full i skratt
Vet du något försöker jag igen
Vilken tid på dygnet jag har störst chans att få tag i henne
Det vet jag inte svarar hon då igen ...precis som Mattssons sekreterare 
Det kan ju inte vara samma person för Saltkråkan spelades ju in för typ 40 år sen men jag får god lust att fråga för rösten är på pricken lik
Jag tar sats för min nästa fråga som lyder
Har du något råd att ge mig
Hur ska jag gå till väga för att få tag i den här personen frågar jag
Då uppstår en total tystnad
Jag tänker
Har hon kopplat bort mig
eller somnat av tristess
eller svimmat av
eller rentav dött
Om det nu är hon från Saltkråkan så kan hon ju gjort det av åldersskäl
Men så säger hon med samma uttråkade ointresserade tonfall
Jag kan ju försöka ringa på någon annan säger hon
Ja tänker jag
vilken bra ide
Så kommer jag då till nästa svarare som upplyser mig om att
Personen ni söker är inte anträffbar
Tillbaka till muntergöken i växeln ställer jag ändå frågan om dom här personerna inte har mobiler eller åtminstone lämnar meddelande om vilka uppdrag dom är ute på och när dom kan tänkas vara tillbaka
Nej det vet jag inte något om säger hon med sin Saltkråkeröst
och jag tänker på Melker
och på
Denna dagen ett liv
och jag beslutar mig för att inte slösa en sekund mer av mitt liv på henne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar