onsdag 13 januari 2010

Kriget mot åldersfascismen fortsätter

och jag är inte ensam.Jens är med mig.JensPeterson på aftonblaskan that is.Han har sin film blogg där som jag brukar kika in i då och då men idag hamnade jag i hans gamla farfarsblogg och där hittade jag följande inlägg som jag lägger in här nu utan att ha fått Jens tillåtelse men det är så jävla bra skrivet så det är väl ok
Gammal. Vad är det?
Nathalie är snart 18 månader och jag är bevisligen mycket äldre och har gjort en hel del andra erfarenheter.
Den sortens skillnad är lätt att se.
Annars är det lurigt med åldrar. Redan när jag gick i  gymnasiet tyckte jag att flera av mina klasskamrater var tanter och farbröder. Det beror inte på hur många år man fyllt utan på hur man är.
Förr ville alla unga verka vuxna så fort som möjligt och idag vill alla äldre verka yngre så länge som möjligt.
De enda som tror de är riktigt vuxna och har lärt sig allting är killar i åldern 19 - 25 år. När vi blir äldre inser de flesta att de inte vet någonting om någonting alls och får en mer klädsamt ödmjuk inställning. Men just den där åldern är farlig för en del, inte alla, unga män och de kan vara plågsamt beskäftiga och självgoda.
Annars handlar väldigt lite om åldrar. Har man ett intresse brukar det hålla i sig, oavsett hur gammal man är. Gillar du en sorts musik när du är 20 så gillar du förmodligen samma saker när du är 40 och 60. Man byter inte personlighet.
Många av oss inser inte ens att vi förändras till det yttre. Det är först när vi träffar gamla bekanta från förr och undrar vad det är för små gubbor och gummor som man inser att åren gått.
Eller när ens barn får egna barn.
Paul Simon skrev år 2000 en underhållande sång som heter "Old". Där beskriver han saker från sin barndoms 1950-tal och hur hans kompisar säger att han blivit gammal när han fyller år. Men Simon jämför med hur länge sedan det är som Jesus, Buddha och Muhammed levde. Hur länge människor gått på jorden och hur många miljarder år universum funnits.
I det perspektivet är vi inte gamla.
Man blir mer osäker med åren och ju mer man lär desto mer inser man att man inte vet.
Men två saker vet jag.
Att en människas personlighet och intressen inte beror på vilket år de är födda.
Och att människor som är lika gamla inte är likadana. Inte ens de som går i samma årskull i skolan är identitiska. Hur dumt är det då inte att klumpa ihop alla som är födda samma årtionde och tro att de beter sig på samma vis?
Som Bob Dylan uttryckte det så klokt redan 1964 i "My back pages":
- Men jag var så mycket äldre då, jag är yngre nu."
Ålder har inget med siffror att göra.




              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar