lördag 15 maj 2010

Dagens ord



Formgiven tomhet (DN 29/3 1998)
  Jag har tänkt oerhört mycket på det här dom senaste tio för att inte säja tolv
åren,sen skottet på Sveavägen,vad som har hänt sen dess med det här landet.
Den som sköt Palme visste vad han gjorde även om han inte visste vad han gjorde.
Jag råkade vara i mina tonår och mina första tjugoår under det här landets
högkulturperiod.Best in the world.För mej är sextitalet och nästan hela
sjuttitalet en period som tycksbada i nån slags Hasse&Tage-solsken
och med starka känslor.
Jag råkade vara ung i samband med att hela världen öppnade upp sej i flower power
och politisk medvetenhet ovh TV-ålder och högkonjukturer.
Det är en förbannelse kanske,men det är en guldålder som flyter i blodet än.
Jag har svårt att anpassa mig till dagens nergång,fördumning,idiotivurma,att
skönhetstävlingarna är tillbaka,vad du vill,allt det där som vi såg igenom och
skrattade åt högstatus idag,bodybuilding,trodde vi nånsin att något så groteskt
skulle kunna göra sitt intåg i det Högt Medvetna Sverige?
Sanningen är kanske den att denna ungdom under denna period,att vara ung
då,gav en stjärnestoft i ögonen,och vrångbilden sitter där sen dess.
Sverige har väl alltid varit ett bonnland långt upp i norr med speedway och
knuttar.Men vi var ju så sublima,så överförstående... gott åt oss kanske
att vi är som vilka norrmän och finnar som helst idag.
Och,det ska säjas,anledningen till skönhetstävlingarna,silikonen,bodybuildingen,
såpan är förstås den minst sagt strama besserwisser-puritanism som en viss
vänster belade hela konungariket med på sjuttitalet.
Vi fick nog av Lillstrumpa och Fjällräven-godhet.
Vi saknade sodom.
Men valuta avregleringen medförde också kapitalets diktatur
och när pengarna tar över smaken då ser det ut som det gör idag.
Plumpt.  Tomt.  Smaklöst.
Varför skulle jag gilla att leva i en sån tid,även om jag nu förstår att epoken är
oundviklig? Jag väntar på pendelns återsvängande, men den har fastnat.
Till och med kapitalisterna börjar bli skakis över att den inte svänger tillbaka
för dom förstår att det betyder undergång.
Jag tycker inte om denna tid.
Den är en formgiven tomhet.....
           
-Ulf Lundell©1998
    

1 kommentar: