onsdag 6 oktober 2010

Att vara gravid är ingen sjukdom!

Nä det är ett naturligt tillstånd visst.Men det är tungt dom sista månaderna och det finns många olämpliga arbeten och arbetsuppgifter som blir svåra för att inte säga omöjliga att utföra i takt med att magen växer och dessutom kan komplikationer tillstöta
Men enligt FK som ju jobbar efter regeringens direktiv så ska man arbeta till varje pris
Utvecklingen går verkligen bakåt.När jag födde min femte och sista The Golden Child så var det självklart att jag fick havandeskapspenning och det var 97
Idag är det inte så och även om du nu istället sjukskrivs så är det inte säkert att det blir godkänt och då får man plocka ut av föräldradagarna i förskott men dom vill man ju faktiskt ha med bebisen när den har kommit
Graviditet är ett självvalt tillstånd sa någon högermupp
Ja det är det ju och det är väl jävligt tur att vi väljer det då så mänskligheten inte dör ut eller vad säger du ditt pucko!!
Sorg är ingen sjukdom säger dom åxå
Det vill jag påstå att det är och det är sjävklart att man ska få lov att vara sjukskriven när man mist en nära anhörig
Det är det värsta och svåraste man råkar ut för i livet och är inte det att beteckna som sjukdom då vet inte jag vad sjukdom är
Man blir oförmögen att arbeta och fungera som vanligt och i ett system med medmänsklighet och empati så ter sig sådana saker självklara!
Det mest naturliga i världen är att vara gravid
Då borde det vara lika naturligt att mötas av förståelse och omtanke när man befinner sig i detta tillstånd
Vi håller på att skapa oss ett samhälle där ingen människa kan leva tillslut
Ett samhälle för robotar där inga svagheter what so ever tolereras
Högerns ständiga försvar brukar vara att människor kom i kläm även på socialdemokraternas tid
Ja självklart var det så
Men det är skillnad på misstag och ofullständiga system och en målmedveten inriktning som vi ser idag där det som händer är menat att det ska hända
Det här samhället tar dåligt hand om sina medborgare
Det börjar redan i mammas mage!!




http://www.aftonbladet.se/wendela/article7908495.ab

3 kommentarer:

  1. Tack kära du för att du tar upp detta viktiga ämne, där jag själv just nu är drabbad! Sitter ikläm mellan FK och arbetsgivare, har ej ännu fått godkänt deltids sjukskrivning, ej heller havandeskapspennning (väntar nervöst på besked, vem betalar mina räkningar om jag ej får min ersättning? Soc?)men är tvungen att jobba vidare pga omplacering. Är i 8:e månaden. Sover ca 3-4 timmar varje natt, har så j-a ont av foglossning, ryggen värker, hela kroppen gör ont! Trött, trött, trött pga värk och ständig sömnbrist.Men upp och jobba skall jag! Tur att jag har så snälla arbetskamrater på mitt "nya" ställe. Nåväl, det skall väl gå det här med - kämpa en månad till - men är det humant? Själv skulle jag aldrig behandla någon på det här viset. Tack snälla ännu en gång för att du skriver om detta!

    SvaraRadera
  2. Det här är ett ämne jag brinner för som fembarnsmamma!Hela mitt liv har handlat om att ge liv!
    Sedan ser jag nu hur du drabbas och jag blir vanvettigt förbannad!
    Vad är det för ett samhälle som inte ens värnar om dom ofödda små barnen och dess mammor och pappor!!
    Vi måste kämpa för att vända utvecklingen.
    Våra barn och barnbarn ska inte leva i ett sådant kallt människofientligt samhälle som håller på att utvecklas.Jag kommer ge allt jag har i kampen för en förändring
    Lita på mig syster!

    SvaraRadera