fredag 23 oktober 2009

Att kastrera eller att inte kastrera - det är frågan

Ja för mig är det ju ingen fråga längre för jag har ju redan gjort det.För exakt 7 dagar sedan tog jag Dobby till min sympatiske veterinär för att få ingreppet utfört.Efter långt och intensivt övervägande skulle man kunna säga.
Faktum är att jag redan när Dobby var blott två veckor gammal och jag precis tingat honom började fundera på för o nackdelar med en ev. kastrering.Så jag funderade,läste allt jag kom över på nätet i ämnet,hamnade i diverse hundforum och förstod att här hade jag hamnat mitt uppe i ett mycket känsligt och laddat ämne.
Dom som var för verkade mer sansade och lugna.Dom tog upp fördelarna som jag upplevde det ifrån ett hundperspektiv.Hanhunden får definitivt ett lugnare liv och slipper sitta och matvägra och yla och må allmänt dåligt så fort en tik i närheten löper och när den pockande driften som ju ändå aldrig får något utlopp har upphört så kan han fokusera på andra saker.........som mat t.ex.
Vilket ju raskt för oss över på en av nackdelarna.....ämnesomsättningen ändras efter en kastration och risken för övervikt ökar.Detta är ju något jag verkligen får se upp med då Dobby redan innan var lite för rund.Vet inte om jag inbillar mig och om det har ett samband men efter
ingreppet har Dobby blivit fullständigt galen i mat.Han brukar alltid bli glad och skuttig när jag säger:vill du ha mat och plockar fram matskålen men nu hoppar han nästan ur sin egen kropp av glädje och upphetsning när mat kommer på tal:-)
Dom som var emot talade om dåligt ledarskap...........hm......alltid detta ledarskap.......och att man inte borde ha skaffat en hanhund om man inte trodde sig att klara av det.Någon föreslog en guldfisk istället.............vilket ju iofs vore enklare för att ta hand om Mr Dobby med all den energi han har fodrar sin man eller i detta fallet kvinna:-)
nu tror jag inte at någon som väljer att kastrera sin hanhund tror att det är någon slags fix som gör att hunden kommer ut färdig dresserad och klar.Riktigt så enkelt är det inte.Men om hunden blir lite lugnare och lite mer fokuserad så kanske träningen och uppfostran går något smidigare.
Om detta vet jag inget.Det får framtiden utvisa men nu var det ju i första hand för Dobbys skull
jag gjorde detta och inte för att komma lättare undan för egen del.
Alla ledarhundar är kastrerade och det tyder ju ändå på att hur bra ledarskap och diciplin du än har på din hanhund så finns det drifter som inte låter sig styras............fast dom här machomännnen på forumen med tre rottisar som dom har järnkoll på håller nog inte med mig.
Nåja........jag är inte tvärsäker på något men jag tror att jag gjorde rätt.
Bra så!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar