torsdag 16 september 2010

Till The Golden Girl

Nu Faller regn på löv


Nu faller löv från gren

Nu skymmer det mitt på dan

Det mörknar på stadens scen

I parken där ungarna lekte

och jagade runt hela dan

där krattar man undan sommarn

Hösten har kommit till stan

Du vill inte gå upp idag

Det finns inget som lockar dej mer

Det är inget du vill säja eller ha

mer än en varm vrå där du kan sjunka ner



Heartbreak Hotel har stängt för säsongen

men jag blir din nattportier om du vill

Och kastar du dej av och an i sömnen

ska jag hålla dej tills du blir still

Jag ska hålla dej tills du blir still



Det tar tid för tårar att torka

Så är det för var och en

Du måste igenom vintern

om du vill se sommaren igen



Dom svarta hålen öppnar sej

och du har ingenting att hålla dej i

Det du känt så väl är plötsligt främmande

Din egen röst går dej förbi

Till och med din röst går dej förbi



Men du är aldrig så ensam som du tror

Månen är din syster solen din bror

Du är aldrig så ensam som du tror

Det kommer en främling

han vet var du bor

Han kommer längs vägen smutsig och trött

Han har en hälsning från nån som han mött

Du är aldrig så ensam

Aldrig så ensam

Du är aldrig så ensam som du tror



Jag minns hur ditt skratt

kunde få folk på gatan att stanna upp och

vända sej om

Det var alltid du som tröstade dom slagna

Det var alltid du som stöttade dom

Din dörr var alltid öppen dag som natt

och dom kom till dej

och du gav av din tid och medlidande och kärlek

och dom skänkte dej nån slags frid

Du trodde det var ömsesidigt

Du trodde det var en fråga om att ge och ta

Du hade din betydelse

Det var till dej dom kom varje dag

Sen tog dom allt dom kunde och lämna dej kvar

vid en fläckig duk och ett sprucket glas

Och allt dom sa bakom din rygg sen

och tistlarna dom satte i din vas



Nu är du bitter och vill va ifred

Nu är världen bara lögner och svek

Jag trodde du visste

Jag trodde du förstod att det här är ingen lek

Det här är knappast nån lek



Men du är aldrig så ensam...







1 kommentar: