fredag 12 oktober 2012

och Mona gick med i Palme


Mona var gäst hos Triumf i Värvet. Tyckte mycket om den intervjun.Jag kom på att allt det som jag tycker om Mona för är detsamma som hon ogillas för.
Dels har vi dom högerextrema,dom inskränkta,dom fördomsfulla människorna.Dom hatar Mona för att hon alltid ställt upp på dom tre minoritetsgrupperna.D.v.s.:Invandrarna,Mona har alltid slagits mot rasism,dom homosexuella,tidigt tog Mona strid för deras rättigheter och tillsist den grupp hon själv tillhör:kvinnorna.
Sedan har vi dom andra som kanske inte direkt hatar men starkt ogillar eller inte känner något förtroende.Jag tror inte Toblerone är grejen.Visst Mona var slarvig och hade dålig koll på sin ekonomi men är det någon som verklign tror att detta var kallt planerat från Monas sida att nu så,nu blåser jag staten...nä....ingen tror det.Däremot tänker dom att en så slarvig person kan ju inte bli partiordförande och rentav statsminister.Hon var för mänsklig,för svag helt enkelt.
När jag lyssnar på Värvet så slås jag av att Mona låter som en liten flicka.Hon är ute och åker med sin bil alldeles själv numera utan livvakter och så åker hon hem och hälsar på Kristoffer och dricker kaffe.Dom småpratar lite om livet och politiken och förstås om Palme.För mig är det att ge en stor komplimang när jag säger att hon låter som en liten tjej.
Hon lever,hon kan fortf. känna passion,hon är formbar,hon tar in nya intryck och viktigast av allt:
Hon vågar säga att hon sörjer!
Hon är besviken och hon kommer aldrig att komma över det faktum att hon inte fick chansen.
Chansen att skriva historia.
Att bli den första kvinnliga statsministern i Sverige.
Det är mod.
Det gör den lilla flickan stor!


Vi kör väl en av Monas favoritlåtar!


 

2 kommentarer: