söndag 14 oktober 2012

Alex Alex Alex

Vad ska jag göra med dig...........
Jag älskar ju dig men vårt förhållande prövas ständigt.
Det prövas hårt...........


Detta ordet BITTER.
Fy fan vad jag hatar det ordet!!
Vår tids mest använda ord.
Vad står det jävla ordet för egentligen?

Idag i denna sjuka samtid vi lever i får man inte tycka.
Inte ta ställning.
Inte ha en bestämd åsikt.
Inte ha en ideologi.
Inte kritisera och gå in i en debatt och säga:
Jag tycker att du har fel.
Såinihelvete fel.
Jag tycker inte som du.
Jag kritiserar din handling.
Jag förbehåller mig rätten att göra detta.
Jag tycker så här och jag viker mig inte en tum.
JAG STÅR FÖR DET HÄR!!!!!

Då blir man beskylld för att vara:
PK
Avundsjuk
Styrd av Jantelag
och sist men inte minst
BITTER.

Så har man effektivt dödat den debatten.
Det samtalet som kunde ha lett någonstans.
Det resonemanget som kunde fördjupats och gett någonting.
Kommit under det ständigt ytliga.

Nej idag ska vi alla sitta i en stor tv4soffa och mysa och vara likadana allihopa och låtsas att vi älskar varandra.
Inte för att vi gör det.
Vi är lika olika som vi var förr.
Har lika lite gemensamt.
Men vi ska inte visa det.

Denna tid
denna hycklande ytliga falska tid vi lever i.
Men så finns det dom som inte inordnar sig.
Dom som envist fortsätter vara dom som dom är.
Likt Ulf Lundell.

Vad gör man då?

Jo man tar fram bitterkortet såklart.

Man avfärdar honom med att han är bitter.
Det är ett sätt att förminska en människa och det den säger.

Man lyssnar inte.
Han är bitter.
Skit i honom!
Det här handlar mycket om den vanliga åldersrasismen.
Är man arg och över 50 så är man bitter.
Men på vad egentligen?
Att man är 50?
Finns det inte plats för oss alla?
Barn
Ungdomar
Unga vuxna
35åringarna som verkar lida mest av åldersnojan
50 åringarna
Äldre
Finns det inte plats för oss alla?
Kan vi inte bara få vara?

Visst kan man få vara bitter och ledsen.
Då kan man gråta och tycka lite synd om sig själv
Men sedan är det bra om man reser sig upp och blir arg istället.
Då blir man mer handlingkraftig och kan göra något åt situationen.
Kanske tror Alex att man är så stel i sitt inre efter 50 så man inte kan känna längre.
Passion
 Liv
Kärlek
Ilska
Att man kan brinna.

Att allt som pyser ur en bara är bitterhet.

Jag vet att du är rädd för döden Alex.
Det är jag åxå.
Så inihelvete rädd.
Så sett är det värre att vara 50 än 35 för man är ju rent statistiskt närmre döden än vid 35.
Men du behöver inte vara rädd för att tappa bort Alex.
Du lever kvar med allt vad du är innuti.
Alltid.
Jag lovar dig!
Stör du dig på att Lundell ville sitta ensam?
Att han känner sig obekväm med Henemark och gänget?
Att han inte vill sitta där och kallprata med människor han inte känner sig bekväm med?
Varför?
Nog har du väl själv känt så många ggr?

Har vi inte alla en svartbok?
Jag är säker på att du har en.
Alex det känns så lättköpt att hoppa på Lundell med bitterkortet.
Du är klokare än så.

Gör det inte!
Jag vill ju att vi ska fortsätta att va ihop.







1 kommentar: